tiistai 7. elokuuta 2012

Millainen on täydellinen äiti?

JEP! Eli tällästä mielipide keskustelua. Löysin eräältä keskustelu palstalta erittäin erikoiset jopa tyhmät määritteet täydelliselle äidille. Kopioin ''omat mielipiteet'' vanhasta blogistani, koska en jaksa/kerkeä nyt kirjottamaan piiitkiä mielipiteitä asioista. Olen siis edelleen samaa mieltä mitä julkaisen tässä. Älkää siis ihmetelkö aikamuotoa ''sitten ku mun äitiysloma on ohi'' siis kun sehän meno jo ja oon nyt opiskelemassa jne. Mut siitä sen enempää! Haluaisin myös kuulla teidän lukijoiden/vierailijoiden mielipiteitä tästä ja siitä, että mikä on teidän mielestänne täydellinen äiti? :) Mun mielipide on sit tälläsel tekstil :D

1. Täydellinen äiti (myöhemmin TÄ) ei hanki lapsia liian aikaisin (=alle 25-vuotiaana). TEINIÄITI on varmasti tullut raskaaksi aina vahingossa, selittipä hän mitä tahansa. 
Kaikki saa hankkia lapsia milloin haluaa. 16,17,18,20,25,30...
Silloin kuin itselleen tuntuu hyvältä ajan kohdalta saada lapsi niin silloin voi sen myös tehdä, eikä se tee 20 vuotiaasta äidistä yhtään sen huonompaa kuin 25 vuotiaastakaan. 
Ja TEINIÄITI ei aina saa vahingossa lasta. Suurimman osan kohdalla se on niin, mutta on myös niitä jotka ovat suunnitelleet lapsentekoa 16-18 vuotiaana.

2. TÄ opiskelee jonkin akateemisen tutkinnon ennen lasten saamista. Eihän pidä olla KOULUTTAMATON ja JUNTTI.
No.. Mitäs nyt tähän sanois.. Jos olisin tullut raskaaksi juuri ennen ammattiopistoon menemistä (jos toi akateeminen tutkinto sitä tarkottaa) Niin kyl mä olisin mielummin lykännyt ammattiopistoa vuodella kuin lapsen saamista 3-5 vuodella. Mut jokaisella on tästäkin omat mielipiteensä..

3. TÄ saa myös vakituisen työn tai viran, koska TYÖTÖN äiti on laiska ja saamaton ja pahimmillaan myös KOULUTTAMATON. ILTA- ja PÄTKÄTÖIDEN tekijät ovat jotenkin epäilyttäviä.

Kuka on sanonut, että esim. minä en saa työpäikkaa? Olen työtön.. niin? Olen mielummin lapseni kanssa kotona ja haen töihin tai kouluun kun äitiysloma loppuu, ei mulla viellä mikään hoppu oo töihin päästä, vaikka oma aika esim. töissä houkutteleekin. Olenko saamaton ja laiska? .. hmm... en omasta mielestäni.. **

4. TÄ saa (ei siis "tee" tai "hanki") esikoisensa ollessaan 25-35 vuotta. Sitä myöhemmin esikoisensa saaneet ovat MUMMOÄITEJÄ, jollaisena oleminen on paheksuttavaa, koska he ovat itsekkäästi laittaneet URANSA etusijalle niin pitkäksi aikaa. HUOM! Lapsettomuus tässä tilanteessa ei ole uskottava selitys. Myös VAPAAEHTOISESTI LAPSETTOMAT ovat itsekkäitä ja epäilyttäviä.

Mummo äiti.. pyh. On niitäkin jotka on saanu esikoisensa myöhemminkin kuin 35 vuotiaana. Ja se ei automaattisesti tarkota sitä, että on laittanu uransa etusijalle. Voi olla, että ennen sitä ei oo ollu mies ystävää kenen kanssa on nähny tulevaisuutensa, tai edes haluaa lapsia sen miehen kanssa. Miks tekee lapsii sellasen miehen kanssa jonka kanssa on esimerkiksi paljon riitoja ja suhde on vaakalaudalla. Suhteessa kuulemna mukaan ensimmäiset 3vuotta käytetään 'tutustumiseen'. Niin mulle ja Jamille sanottiin sossussa, että ovat huolissaan, koska minä ja Jami ei olla seurusteltu kauaa. Eivätkä kaikki edes seurustele juuri silloin, pitäisikö 35 vuotiaana 'voi ei, oon mummo äiti jos en saa lapsii nyt. Menempä tästä baarii ettimää jonku miehen joka vois laittaa mut paksuks' 
"lapsettomuus on huono selitys" JOTKUT EI OIKEESTIKKAAN VOI SAADA LAPSIA!? 

5. TÄ synnyttää luomusti ja alakautta. SECTIOON tai EPIDURAALIIN päätyminen on epäonnistumisen merkki, koska silloin synnytyskokemus ei ole tarpeeksi kokonaisvaltainen ja täydellinen. Vaikka SECTION saaneet muuta väittävätkin, SECTIO on mitä varmimmin ollut SUUNNITELTU.
Jotkut haluu synnyttää luomusti, jotkut ei. Synnytyksestähän pyritään saamaan mahdollisimman mieluisa kokemus, ja että siitä ei jää traumoja. Suurin osa ottaa epiduraalin, so? Se on niiden synnytys ei kenenkään muun. Jos joku oikeesti haluu tehä luomu synnytyksen vaan sen takia, että olis täydellinen äiti ja synnytyksestä jää traumat, niin on tyhmä! Mä otin epiduraalin ja se oli siitä huolimatta ponnistusvaiheeseen saakka mun elämäni kauhein kokemus. Se sektio.. Ei sitä välttämättä päätetä 'mä haluun senktion' koska sitä ei saa vaan pyytämällä. Se tehään jos vauvan tai äidin terveys/henki on vaarassa tai vauva on liian iso yms. Mä meinaan pyysin senktioo koska mua pelotti synnytys niin paljon ja ne sano, että sitä ei anneta noin vaan pyytämällä.  Sillon ku olin synnärillä niin siellä oli yks nainen jolle oltii tehty senktio ja se sano mulle, että toivo loppuun saakka, että sais synnyttää ala kautta. mut eipä saanu, syytä siihen en muista. mut kuitenki. Eli ei se senktio oo välttämättä suuniteltu, tai epiduraalin ottaminen tarkota sitä, että pilaa sen synnytys kokemuksen.

6. TÄ täysimettää 6kk. Piste. KORVIKE, tai mikä pahempaa, KAUPAN PURKKIRUOKA turmelee lapsen. Jos lapsi saa pisarankin KORVIKETTA, on imetys epäonnistunut. Maidon ehtyminen rinnoista ei ole mikään syy, koska niin ei voi tapahtua, jos vaan haluaa tarpeeksi imettää.

Kaikilta ei edes tuu maitoo ku lapsi syntyy? Täys imettää 6kk piste. Mä imetin joku 3-4viikkoo.. oonko nyt huono äiti. En vaan yksin kertaisesti pystynyt imettäämään, se oli hankalaa ja kivuliasta. Pyrin kuitenkin tarjoamaan pumpattua maitoa mahdollisimman pitkään. Sit unohdin loppuen lopuks pumpata ja maidon tulo todellakin tyrehty, ja se ärsyttää mua. Olisin halunnu imettää oikeesti kauemmin. Mut mitäs sitä enää ku paskat on jo housussa. Eli meni jo, enkä voi asialle mitään. Ja seuraavaksi turmelen lapseni kaupan purkki ruuilla?

7. TÄ jää kotiin äitiysloman päättymisen jälkeen. Kaikki mielenkiinto kodin ulkopuoliseen elämään, omiin harrastuksiin tai TYÖELÄMÄÄN on täydellisellä äidillä lakannut tyystin saadessaan pienen nyytin rinnallensa. Tiukka taloudellinen tilanne ei ole mikään selitys, sillä kotihoidontuella pärjää mainiosti, ja jos ei pärjää, niin mies jää kotiin. TÄ kokee kotona olemisen rentouttavaksi, virkistäväksi ja kaikki älylliset tarpeet tyydyttäväksi.
MITÄÄ!? "JÄÄ KOTIIN" Jaa sinäkö sen oot päättäny. Minä ainaki meen opiskeleen tai töihin ku äitiysloma on ohi! Ja kuten mua niin varmasti myös monia muitakin KIINNOSTAA pienestä nyytistä huolimatta ulkomaailan elämä ja käydä jossain sillon tällön kavereiden kanssa tai vaikka oman miesystävän kanssa. SE ON VIRKISTÄVÄÄ. Se, että istun himassa ja teen joka päivä samoja asioita puhumatta kenellekkään tai näkemättä ketään  ei oo hirveen virkistävää.. en tiedä ketä se kiihottaa mut mua ei. Olenko jälleen huono äiti, koska haluan välillä omaa aikaa talon ulkopuolella? Tottakai haluan nähdä Oonan kasvavan ja nähdä kuinka se oppii uusia asioita yms. Mut se, että kyttään 24/7 siin vieres et mitä se seuraavaks tekee niin ei oo mun juttu. 
"tiukka taloudellinen tilanne ei ole mikään selitys" ja myöhemmin sanotaan, että on himassa niin kauan ennen ku lapset menee kouluu. Se selittääkin miksi suomessa on somalien lisäksi myös satoja suomalaisia työttömänä. Mä ainakin haluun, että Jamilla on amatti ja se tienaa omat penninsä ja että minulla on työ josta tienaan rahaa ettei tarvis elää vaan sossun antamilla kympeillä!


8. TÄ saa lapsia kahden vuoden ikäeroilla. Tyttöjä ja poikia, mieluiten vuorotellen. Hänen ei tarvitse laittaa yhtäkään lasta hoitoon VIERAILLE AIKUISILLE, koska kotihoidontuki ei lakkaa, kun koko ajan on helmoissa alle 3-vuotiaita. Huom! Liian monen lapsen saaminen on epäilyttävää, joku voi luulla LESTADIOLAISEKSI!

Saa lapsia 2 vuoden ikäerolla mieluiten tyttöjä ja poikia vuorotellen.. Ei näin. Ei kaikki edes haluu enempää kun yhden lapsen. Kuka päättää et nyt tyttö sit poika, mitäs jos tulee 2 tyttöö? Onks se väärin jotenkin. Emmä ookkaan antamassa vieraalle aikuiselle Oonaa hoitoon.. Ihan lähipiiri kuten mun ja Jamin äiti. Paitsi sitten ku Oona menee päivähoitoon, niin aikuiset on aluksi vieraita, mut eiköhän niistäki tuttuja tule. 
"kotihoidontuki ei lakkaa, kun koko ajan on helmoissa alle 3-vuotiaita." No hyvä tehä niit lapsii sen takia, että saa kotihoidon tukee eikä tarvii mennä duunii. En oo rasisti, mut just niin nää suomen somalit tekee. Eka ne tekee yhen lapsen ja heti ku se alkaa olee vähän vanhempi nii pamauttaa toisen maailmaan ja sitten kolmannen.. neljännen.. että varmasti ei tarvii mennä töihin ja varmistetaan se, että sossuilta tippuu varmasti rahaa ku on 6 lasta joilla kaikilla on ikäeroo maksimissaa 2½vuotta. Liikaa lapsii? Määrittelyä kiitos. Tähänkin on kaikilla omat mielipiteensä, joidenkin mielestä 4 tai 5 lastakin on sopivasti, joidenkin mielestä 3 on jo liikaa.. kuka tietää mitä oikeesti tarkottaa liikaa lapsia?


9. TÄ hankkii ylimääräisiä tuloja perheelleen vain seuraavilla hyväksyttävillä tavoilla: Myymällä laadukkaita lastenvaatteita Huutonetissä tai kirpputorilla, perustamalla oman kotona toimivan yrityksen tai työskentelemällä etänä. Ilta- ja viikonlopputyöt ovat edelleen epäilyttäviä.
Ja duunissa käyntikö ei edelleenkään oo hyväksyttävää? Tottakai on hyvä kierrättää vaatteita ja myydä/antaa niitä eteenpäin. Ei kaikilla edes oo aikaa niitten 4 mukulan kanssa ravata kirppiksellä kiikuttamas sinne lasten vaatteita saadakseen vähän rahaa johonkin kivaan. Ilta- ja viikonlopputyöt on epäilyttävii? millä tavalla ne on epäilyttävii, ai sillä, että on lapsia kotona ja käy satunnaisina iltoina ja viikoloppuina töissä. Mä en tajuu?

10. TÄ palaa virkaansa saateltuaan kaikki lapsensa turvallisesti koulutielle. Kuitenkin hän tarkkailee, analysoi ja kommentoi tunnollisesti lastensa OPETTAJIEN opetusmetodeja, kirjallista, verbaalista ja non-verbaalista viestintää ja pitää nämä ajantasalla omista havainnoistaan.
"Palaa virkaansa saatettuaan kaikki lapsensa turvallisesti koulutielle" Kenen työpaikka venaa 7 vuotta et tuut takas töihin vaikka voisit palata jo vuoden jälkeen töihin. Mä ainakin antaisin jo sen työ paikan jollekkin muulle ennemminkun odottelisin 7 vuotta täydellistä äitiä. Mä meen ainaki kouluu tai töihin ku äitiysloma on ohi eli vuoden päästä, mut kyl mä kuitenki haluun olla ajan tasalla niitten koulun käynnistä yms. Oonko siis tässä tilanteessa puoliks huono ja puoliks hyvä? 


Tässä on mun mielipiteet noista täydellinen äiti hössötyksistä. Kukaan ei oo täydellinen oikeesti. Joten miten voidaa sanoo, et joku ON täydellinen. Mun mielestä täydellinen äiti on semmonen joka pitää huolen lapsistaan ja rakastaa ja huolehtii niistä. Laittaa rajat esim. kotiintulo ajoissa, viikkorahassa, nukkumaan meno ajoissa yms. mut pystyy kuitenkin joustaa joissakin asioissa. Ja nyt en ehkä puhuis täydellisyydestä vaan hyvästä äidistä. 


Ja viellä tähän loppuun, mä painotan viellä lausetta OMAT MIELIPITEET. Nämä ovat siis minun mielipiteistäni ja näkökantani näihin asioihin. Joten mun mielipiteitä ei tarvitse arvostella yhtään. Kertokaa vaan omista mielipiteistänne asiaan! :)

4 kommenttia:

  1. mistä helvetistä sä oot noi väitteet lukenu ? XD miten naurettavii ihmiset oikeesti on ?!? KUKAAN, EI KUKAAN oo täydellinen äiti ! (tämä on siis niille jotka luulevat olevansa täydellisiä äitejä)
    ihan varmasti jokainen ''täydellinen äiti'' jossain vaiheessa miettii että lapsi vois olla vaan hiljaa ja lopettaa sen rääkymisen. ei taida noiden väitteiden valossa silloin mikään täydellinen olla.

    with love: epätäydellinen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mä nauroin noille kans! :D Joltai sivulta :D Noiden mukaa jos pitäs mennä nii meitä epätöydellisii löytyy aika paljon! :D

      Poista
  2. Haiskahtaa kyllä aika paljon ironialta ja kritiikiltä sitä "Täydellisen Äidin" kuvaa vastaan noi jutut, jotka oot lukenu.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin moni oli siellä hehkuttanut omaa täydellistä äitiyttään noiden vaadittujen kriteerien mukaan! :D

      Poista